techne
Administrator
Every move you make? I?ll be watching you?
Όπως και στο τραγούδι των Police, κάθε κίνηση και κάθε κείμενο που γράφουμε στο Twitter (τα λεγόμενα tweets), κάπου καταγράφονται.
Ισως να μην το πολυσκεφτόμαστε, αλλά κάθε φορά που χρησιμοποιούμε ένα κοινωνικό δίκτυο ή ένα κινητό τηλέφωνο αφήνουμε πίσω μας ένα ψηφιακό ίχνος.
Το οποίο ίχνος, περιγράφει τη συμπεριφορά μας, τις μετακινήσεις μας και τις προτιμήσεις μας, αποκαλύπτει τους φίλους μας, τη διάθεσή μας και τις απόψεις μας.
Η ψηφιακή εποχή αλλάζει εντελώς τα δεδομένα. Από τη μια μέρα στην άλλη, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι διαθέτουν πληθώρα στοιχείων για την ανθρώπινη συμπεριφορά και επικοινωνία. Και η αλλαγή αυτή τους οδηγεί να υιοθετήσουν διαφορετικές στρατηγικές, με αξιοσημείωτα συχνά αποτελέσματα.
Ολοι οι επιστήμονες που έχουν πρόσβαση σε ένα σημαντικό αριθμό δεδομένων ελπίζουν να ανακαλύψουν μαθηματικούς νόμους, που επιτρέπουν την ανίχνευση τάσεων. Οι κοινωνιολόγοι προσπαθούν έτσι να εντοπίσουν κάποια μοντέλα συμπεριφοράς ώστε να μπορούν να προβλέψουν τη συμπεριφορά των ατόμων.
Η Γιούκα-Πέκα Ονέλα και ο Φέλιξ Ριντ-Τσόχας, από το Said Business School του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, χρησιμοποιούν εδώ και καιρό το Facebook και τα 400 εκατομμύρια των χρηστών.. ως ζωντανό εργαστήριο, για να ανακαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο οι συμπεριφορές και οι ιδέες διαδίδονται στο εσωτερικό των ομάδων.
Τα άτομα λαμβάνουν ταυτοχρόνως τις ίδιες αποφάσεις; Η έχουν την τάση να μιμούνται τη συμπεριφορά των άλλων;
Για να προσωποποιήσει κάποιος τη σελίδα του στο Facebook, μπορεί να επιλέξει την εγκατάσταση ορισμένων εφαρμογών. Στην περίπτωση αυτή, οι φίλοι του ενημερώνονται αυτομάτως. Ο χρήστης μπορεί επίσης να αποκτήσει πρόσβαση στον κατάλογο με τις πιο δημοφιλείς εφαρμογές. Το 2007, η Ονέλα και ο Ριντ-Τσόχας μελέτησαν τη δημοτικότητα χιλιάδων εφαρμογών λίγο μετά την εισαγωγή τους. Στη συνέχεια μελέτησαν τη συμπεριφορά των χρηστών.
Όταν εισάγεται μια νέα εφαρμογή, υιοθετείται από τους χρήστες ανεξαρτήτως της γνώμης των φίλων τους. Όταν όμως η δημοτικότητά της περάσει ένα ορισμένο όριο, η χρησιμοποίησή της αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.
Οι πληροφορίες που παρέχουν τα κοινωνικά δίκτυα επιτρέπουν επίσης τον εντοπισμό κοινωνικών τάσεων. Ο Μπερνάρντο Χιούμπερμαν και ο Σιταρούμ Ασούρ, από τα εργαστήρια HP του Πάλο Αλτο στην Καλιφόρνια, προσπάθησαν να προβλέψουν την επιτυχία μιας ταινίας μελετώντας τον τεράστιο όγκο των απόψεων που εκφράζονταν στο Twitter.
Ξεκίνησαν από την υπόθεση ότι οι ταινίες που συζητιούνται πολύ καταλήγουν να είναι οι πιο δημοφιλείς. Και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο ρυθμός με τον οποίο οι χρήστες γράφουν tweets, γύρω από μια ταινία, επιτρέπει την ακριβή πρόβλεψη των εισπράξεων που θα έχει στο box-office.
Σύμφωνα με τον Χιούμπερμαν, μια τέτοια ανάλυση μπορεί να συμβάλει στη διατύπωση προβλέψεων και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα οι εκλογικές αναμετρήσεις, ή στη γρήγορη αξιολόγηση των αντιδράσεων του πληθυσμού σε σημαντικά γεγονότα.
«Το Twitter και τα SMS έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εκλογή του Μπαράκ Ομπάμα», λέει ο Χιούμπερμαν. Ορισμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ήδη αυτό το είδος δεδομένων για να προβλέψουν την επιτυχία των προϊόντων τους.
stinfora.com