Areti
VIP μέλος
Σύμφωνα με πανελλαδική έρευνα που έκανε η εταιρεία MRB, το προφίλ ενός μέσου Έλληνα χρήστη... ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Twitter, MySpace, Flickr etc) είναι συνήθως ένας άντρας από 25 έως 44 ετών όπου εργάζεται και ζει στην Αθήνα ή Θεσσαλονίκη, φυσικά και έχει προφίλ στο Facebook, καθώς επισκέπτεται blogs και κάνει αγορές μέσω internet. Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, οι Έλληνες αν και έχοντας ακόμη μια σχετικά χαλαρή σχέση με τα εργαλεία επικοινωνίας του διαδικτύου, τα τελευταία δύο χρόνια αρχίζουν έχουν αρχίσει να μπαίνουν όλο πιο «βαθιά» στα social media. Βλέπουμε λοιπόν ότι οι χρήστες του Διαδικτύου μετατρέπονται σταδιακά, από απλοί χρήστες-δέκτες περιεχομένου, σε σχολιαστές ή ακόμη και κριτές.
Αρκετά θεαματική είναι η διείσδυση των site κοινωνικής δικτύωσης στην καθημερινότητα του Έλληνα, όπου το Facebook παίρνει «χαλαρά» την πρωτιά. Έτσι λοιπόν το 78% επισκέπτεται τουλάχιστον μία φορά το μήνα σελίδες κοινωνικών δικτύων που ενημερώνουν φίλοι του, καθώς το 2008 αυτό δεν γινόταν ούτε καν από τους μισούς. Επίσης το 36% των Ελλήνων επισκέπτεται το προφίλ των φίλων του καθημερινά, με το 72% να διατηρεί το δικό του προσωπικό του προφίλ. Το 85% το επισκέπτεται καθημερινά και το παρακολουθεί αλλά και το ενημερώνει.
Ωραία όλα αυτά, τώρα ας δούμε τι γίνεται με την σχέση του μέσου Έλληνα χρήστη και των Blogs.
Η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική σε ότι αφορά τα Βlogs, που απαιτούν από τους χρήστες τους να καταναλώσουν περισσότερο χρόνο σε σχέση με το Facebook. Μάλιστα μόλις το 69% των ερωτηθέντων δηλώνει πως δεν έχει, αλλά ούτε είχε ποτέ δικό του Blog, με μόλις το 17% να αναφέρει ότι κάποτε είχε δημιουργήσει όμως στη συνέχεια το παράτησε. Επίσης κανάλι στο ΥοuTube διαθέτει το 36% των χρηστών, λογαριασμό στο Twitter μόλις το 18% και προφίλ στο MySpace μόνο το 15%. Ακόμη ένα μεγάλο ποσοστό του 76% μοιράζεται αρχεία (τραγούδια το 42% και φωτογραφίες το 52%) σε καθημερινή βάση.
Οι άντρες παίρνουν τα ινία στα Social Media
Μόλις το 57,6% των χρηστών είναι άντρες και το 42,4% γυναίκες. Βασικό που εδώ πρέπει να αναφέρουμε μιας και απευθυνόμαστε σε νεολαία είναι, πως τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν τόπο όπου συχνάζει οι νέοι, καθώς η πλειονότητα των χρηστών τους (49,7%) ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-44. Στην συνέχεια ακολουθούν, η ομάδα 15-24 ετών (36,4%) και η ομάδα 45 ετών και άνω (13,6%). Τα μεγαλύτερα αστικά κέντρα κυριαρχούν στη χρήση των διαδικτυακών εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης. Οι περισσότεροι χρήστες τους (52,9%) κατοικούν στην Αθήνα. Στην συνέχεια ακολουθούν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης (17,3%) και όσοι κατοικούν σε πόλεις της περιφέρειας, που συγκεντρωτικά αποτελούν το 29,8% επί του συνόλου των χρηστών. Τέλος οι περισσότεροι χρήστες (55,7%) είναι εργαζόμενοι και μετά ακολουθούν οι φοιτητές και οι μαθητές (27,4%) και όσοι δεν εργάζονται (16,3%).
Ωστόσο, οι Έλληνες χρήστες του διαδικτύου έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν τα social media όχι μόνο ως πολίτες, αλλά και ως καταναλωτές, αφού το 38% έχει σοβαρά υπ? όψη του ότι γράφεται σε αυτά τα sites για να πραγματοποιήσει τις αγορές του. Ακόμη το 52% των Ελλήνων χρηστών έχουν πραγματοποιήσει μέσω Ίντερνετ, την αγορά κάποιου προϊόντος ή μιας υπηρεσίας τους τελευταίους τρεις μήνες. Το 32% έχει χρησιμοποιήσει τον Παγκόσμιο Ιστό για να ενημερωθεί για προϊόντα, τα οποία τελικά αγόρασε εκτός Διαδικτύου. Το 20% δηλώνει ότι χρησιμοποιεί τα social media για να επικοινωνήσει με άλλους ανθρώπους.
Ανησυχούν οι χρήστες του Ιnternet για την προστασία των προσωπικών τους δεδομένων;
Βέβαια και ανησυχούν, αυτό έλειπε κιόλας! Μάλιστα το 76% των χρηστών θεωρεί ότι με την αύξηση της χρήσης των social media έχουν αυξηθεί ταυτόχρονα τα κρούσματα έκθεσης προσωπικών δεδομένων, με το 60% να κάνει λόγο για φαινόμενα «Μεγάλου Αδερφού». Ακόμη το 66% των χρηστών θεωρεί πως η ανωνυμία ή η δυνατότητα παραποίησης της ταυτότας στα social media (ψευδώνυμα ή ψεύτικα στοιχεία) αποτελεί σοβαρό λόγο μη ύπαρξης εμπιστοσύνης.
Τέλος να πούμε ότι η έρευνα έγινε στο διάστημα μεταξύ 4 και 12 Οκτωβρίου 2010, σε 1022 χρήστες του διαδικτύου, ηλικίας 15 ετών και άνω και παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια της ημερίδας «Ποιος φοβάται τα social media;», που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Επικοινωνίας και στο οποίο παραβρέθηκε, ήταν χορηγός επικοινωνίας και έκανε live streaming το team του