Από το ψυγείο ή την κατάψυξη του σούπερ μάρκετ περνούν 2 στα 10 γεύματα που καταναλώνουν σήμερα οι Έλληνες.
Έτοιμα, προμαγειρεμένα, κατεψυγμένα ή νωπά γεύματα κερδίζουν κάθε χρόνο όλο και περισσότερο τις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι εγκαταλείπουν το μαγείρεμα για να γευτούν ένα έτοιμο γεύμα αγορασμένο από το σούπερ μάρκετ.
Το πρώτο τετράμηνο του 2008 ο τζίρος της αγορά των κατεψυγμένων έτοιμων γευμάτων αυξήθηκε κατά 18,9%, ενώ όπως λένε παράγοντες της αγοράς η αύξηση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.
Φαγητά με παραδοσιακές ελληνικές συνταγές αλλά και πιο εξωτικές γεύσεις σερβίρονται πλέον διά χειρός μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ που πωλούν ανάλογα προϊόντα με τη δική τους υπογραφή.
Υπολογίζεται ότι περίπου το 2% της συνολικής δαπάνης των νοικοκυριών για διατροφή απορροφάται από την αγορά των έτοιμων γευμάτων. Από αυτό, 20 εκατ. ευρώ δαπανώνται για την αγορά νωπών και κατεψυγμένων γευμάτων, έτοιμων και ημιέτοιμων. Εντυπωσιακό πάντως είναι ότι από το σύνολο των έτοιμων γευμάτων που πωλούνται στην Ελλάδα περίπου 40.000 τόνοι εισάγονται από άλλες χώρες.
Η κυριότερη χώρα προέλευσης προϊόντων έτοιμου φαγητού είναι η Γερμανία, η οποία καλύπτει το 19,6% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών τυποποιημένου έτοιμου φαγητού, ενώ με μικρή διαφορά ακολουθεί η Ιταλία (17,8%).
Γρήγορα και εύκολα
Αναμφισβήτητα τη μερίδα του λέοντος στο έτοιμο φαγητό κατέχουν, και μάλιστα με διαφορά, τα ντελίβερι- υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο οι Έλληνες πληρώνουν σε ντελίβερι 1,3 δισ. ευρώ.
Όμως, όπως όλα δείχνουν, οι βιομηχανίες τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ έχουν μπει δυναμικά στην αγορά των έτοιμων κατεψυγμένων γευμάτων προσφέροντας λύσεις με φαγητά που είτε θέλουν μόνο ζέσταμα είτε ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας.
«Τα κατεψυγμένα τρόφιμα είναι ποιοτικά εφάμιλλα με τα φρέσκα αρκεί να μην έχει διασπαστεί η ψυκτική αλυσίδα και να έχουν τηρηθεί όλοι οι κανόνες», λέει ο Γιάννης Ζαμπετάκης, λέκτορας Χημείας Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Σε ό,τι αφορά την τιμή τους, τα έτοιμα γεύματα που μπορεί κανείς να αγοράσει από τα σούπερ μάρκετ πλεονεκτούν σημαντικά. Για παράδειγμα μια οικογενειακή πίτσα ζαμπόν - τυρί κοστίζει όταν την παραγγέλλει κανείς από ντελίβερι κατά μέσο όρο 8 ευρώ, ενώ κατεψυγμένη από το σούπερ μάρκετ (συσκευασία 3 τεμαχίων) 9 ευρώ.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Ιcap, 10,4% των έτοιμων γευμάτων που πωλούνται στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ είναι μαγειρεμένα από τις λεγόμενες «ζεστές γωνίες» των καταστημάτων, ενώ περίπου 50% είναι κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα γεύματα ελληνικής ή εισαγόμενης προέλευσης.
Έτοιμα, προμαγειρεμένα, κατεψυγμένα ή νωπά γεύματα κερδίζουν κάθε χρόνο όλο και περισσότερο τις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι εγκαταλείπουν το μαγείρεμα για να γευτούν ένα έτοιμο γεύμα αγορασμένο από το σούπερ μάρκετ.
Το πρώτο τετράμηνο του 2008 ο τζίρος της αγορά των κατεψυγμένων έτοιμων γευμάτων αυξήθηκε κατά 18,9%, ενώ όπως λένε παράγοντες της αγοράς η αύξηση αυτή αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια.
Φαγητά με παραδοσιακές ελληνικές συνταγές αλλά και πιο εξωτικές γεύσεις σερβίρονται πλέον διά χειρός μεγάλων βιομηχανιών τροφίμων αλλά και από αλυσίδες σούπερ μάρκετ που πωλούν ανάλογα προϊόντα με τη δική τους υπογραφή.
Υπολογίζεται ότι περίπου το 2% της συνολικής δαπάνης των νοικοκυριών για διατροφή απορροφάται από την αγορά των έτοιμων γευμάτων. Από αυτό, 20 εκατ. ευρώ δαπανώνται για την αγορά νωπών και κατεψυγμένων γευμάτων, έτοιμων και ημιέτοιμων. Εντυπωσιακό πάντως είναι ότι από το σύνολο των έτοιμων γευμάτων που πωλούνται στην Ελλάδα περίπου 40.000 τόνοι εισάγονται από άλλες χώρες.
Η κυριότερη χώρα προέλευσης προϊόντων έτοιμου φαγητού είναι η Γερμανία, η οποία καλύπτει το 19,6% του συνόλου των ελληνικών εισαγωγών τυποποιημένου έτοιμου φαγητού, ενώ με μικρή διαφορά ακολουθεί η Ιταλία (17,8%).
Γρήγορα και εύκολα
Αναμφισβήτητα τη μερίδα του λέοντος στο έτοιμο φαγητό κατέχουν, και μάλιστα με διαφορά, τα ντελίβερι- υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο οι Έλληνες πληρώνουν σε ντελίβερι 1,3 δισ. ευρώ.
Όμως, όπως όλα δείχνουν, οι βιομηχανίες τροφίμων και τα σούπερ μάρκετ έχουν μπει δυναμικά στην αγορά των έτοιμων κατεψυγμένων γευμάτων προσφέροντας λύσεις με φαγητά που είτε θέλουν μόνο ζέσταμα είτε ελάχιστο χρόνο προετοιμασίας.
«Τα κατεψυγμένα τρόφιμα είναι ποιοτικά εφάμιλλα με τα φρέσκα αρκεί να μην έχει διασπαστεί η ψυκτική αλυσίδα και να έχουν τηρηθεί όλοι οι κανόνες», λέει ο Γιάννης Ζαμπετάκης, λέκτορας Χημείας Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Σε ό,τι αφορά την τιμή τους, τα έτοιμα γεύματα που μπορεί κανείς να αγοράσει από τα σούπερ μάρκετ πλεονεκτούν σημαντικά. Για παράδειγμα μια οικογενειακή πίτσα ζαμπόν - τυρί κοστίζει όταν την παραγγέλλει κανείς από ντελίβερι κατά μέσο όρο 8 ευρώ, ενώ κατεψυγμένη από το σούπερ μάρκετ (συσκευασία 3 τεμαχίων) 9 ευρώ.
Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Ιcap, 10,4% των έτοιμων γευμάτων που πωλούνται στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ είναι μαγειρεμένα από τις λεγόμενες «ζεστές γωνίες» των καταστημάτων, ενώ περίπου 50% είναι κατεψυγμένα ή κονσερβοποιημένα γεύματα ελληνικής ή εισαγόμενης προέλευσης.